Я ВЧИТЕЛЬ


          Педагогічна ідея: Формування математичної компетентності шляхом інтеграції інноваційних технологій

«Мислення, думання стає розумовою працею
 тільки тоді,коли воно цілеспрямоване,тобто
являє собою розв’язання завдання»

В.О.Сухомлинський

Особливо актуальним для сучасної  освіти є формування не лише носія знань, а й творчої особистості, здатної використовувати отримані знання для конкурентоспроможної діяльності.

В Державному стандарті базової середньої освіти зазначено, що обов’язкові результати навчання визначаються на основі компетентнісного підходу. Серед основних компетентностей – математична компетентність як

«здатність розвивати і застосовувати математичні знання та методи для розв’язання широкого спектра проблем у повсякденному житті; моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичного апарату; усвідомлення ролі математичних знань і вмінь в особистому та суспільному житті людини».

        Кожен вчитель, окрім чисто предметних знань, умінь і навичок, має  сформувати в учнів уміння «критично і системно мислити, що виявляється у визначенні характерних ознак явищ, подій, ідей, їх взаємозв’язків, умінні аналізувати та оцінювати доказовість і вагомість аргументів у судженнях, зважати на протилежні думки та контраргументи, розрізняти факти, їх інтерпретації, розпізнавати спроби маніпулювання даними, використовуючи різноманітні ресурси і способи оцінювання якості доказів, надійності джерел і достовірності інформації», «логічно обґрунтовувати позицію на рівні, що передбачає здатність висловлювати послідовні, несуперечливі, обґрунтовані міркування у вигляді суджень і висновків, що є виявом власного ставлення до подій, явищ і процесів», «розв’язувати проблеми, що передбачає вміння аналізувати проблемні ситуації, формулювати проблеми, висувати гіпотези, практично їх перевіряти та обґрунтовувати, здобувати потрібні дані з надійних джерел, презентувати та аргументувати рішення».

Сучасні випускники повинні не тільки володіти знаннями, а й вміти самостійно активно діяти, адаптуватися в соціально-економічних і культурних умовах, які швидко змінюються. Тому, учень має володіти методами аналізу і синтезу, вміннями і навичками пошуку і систематизації інформації.

Пріоритетною стає розвивальна функція освіти.  Метою математичної освітньої галузі в Державному стандарті базової середньої освіти визначено «розвиток особистості учня через формування математичної компетентності у взаємозв’язку з іншими ключовими компетентностями для успішної освітньої та подальшої професійної діяльності впродовж життя»

Отже перед вчителем стоїть завдання оволодіти й застосувати на практиці   методики та технології формування інтелектуальних умінь. Ефективно  формувати математичну компетентність дозволяє інтеграція розвивального та змішаного навчання.  

Форми, методи, прийоми та засоби  розвивального навчання спрямовані не тільки на засвоєння знань (умінь, навичок), але і на інтенсивний всебічний розвиток учня, на оволодіння ним способами добування знань, на розвиток його творчої активності.

Для організації розвивального простору на уроці, в першу чергу, потрібно розробити систему практичних пізнавальних задач. Завдання розглядаються як одиниці навчання, певний етап на шляху  реалізації  розвивальної мети.

Завдання дають широкі можливості включення учня в діяльність, яка містить такі дії, як: аналіз ситуації; виділення проблем і означення орієнтирів подальших дій; пошук необхідної інформації; оцінка засобів; висування і обґрунтування гіпотез; аналіз і оцінка отриманих результатів; узагальнення і формулювання висновків; діяльність з розв'язування нестандартних задач.

Приклад системи розвивальних завдань

      Технологія змішаного навчання дозволяє перенести  деякі види діяльності в он-лайн середовище. Досягти дієвих результатів дозволяє використання  наступних електронних інструментів: Сервіс LearningApps.org,  Інструмент для створення тестів освітнього проекту НаУрок, Гул форми, портал Мій клас, Сервіс для відео конференцій ZOOM.

Перевагами перших чотирьох інструментів є: автоматична перевірка правильності виконання завдань та формування моментального  звіту для вчителя; можливість конструювання власних вправ; залучення   учнів всіх вікових категорій

 Переконалася в ефективності сервісів в різних формах роботи: як різновид домашнього завдання; як вид самостійної роботи на уроці (за наявності в учнів або групи учнів доступу до Інтернету зі свого ґаджету); під час дистанційного навчання.

Кожну з освітніх платформ використовую  на різних етапах вивчення теми. Так, на етапі сприймання, осмислення і запам'ятовування нового матеріалу, з метою формування стійкого інтересу до подальшого навчання, використовую сервіс LearningApps.org. Тут завдання подані в ігровій формі, учень має безліч спроб для виконання, оцінювання вербальне. Для проведення самостійної роботи з навчальною або контролюючою метою, створюю тести на сайті проекту НаУрок. Учень має можливість виконати тест декілька разів. Оцінку автоматично отримує в балах. Для контрольної роботи використовую сервіс Мій клас та Гугл форми для створення тестів. Ці  сервіси  дають можливість обмежити кількість спроб для проходження перевірочної роботи, контролювати вхід зі свого акаунту, урізноманітнити види завдань: окрім тестів і завдань  на відповідність створюю вправи відкритої форми з короткою та розгорнутою відповіддю. Під час зупинки освітнього процесу через карантин стали в нагоді уроки в ZOOM. Використовую  можливість демонстрації екрану для викладання нового матеріалу. У спілкуванні з дітьми застосовую евристичний метод. Спонукаю до мислення, обговорення.  Чат відео конференції використовую для збору відповідей завдань на відповідність. Також чат використовую для надання посилання на контрольну роботу для її синхронного проходження всім класом.

       Не погоджуюсь з думкою, що слід зупинитись на якомусь одному з сервісів.  Досвід показує, що діти із зацікавленістю переключаються на різні види роботи, а завдання подані в нестандартному формулюванні спонукають до активної мисленнєва діяльності, підтримується інтерес до навчання, учні демонструють гарний результат.

Приклади завдань вчителя на різних платформах

       Викладання математики будую на принципі системності та доступності навчання. Продумую кожний етап уроку, щоб отримати максимальний - найбільш позитивний результат. Під час підготовки до уроку враховую такі аспекти, як: особливості класного колективу; використання нових технологій навчання; методичні рекомендації та розробки уроків; використання електронних засобів навчання; новизну в програмах; досвід, отриманий з попередніх уроків, проведених з цієї теми. Під час підготовки до уроків ставлю за мету розвиток математичної культури, формування вміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки. Вчу спостерігати та аналізувати.

       В.О. Сухомлинський писав: «Мислення, думання стає розумовою працею тільки тоді, коли воно цілеспрямоване, тобто являє собою розв’язання завдання». Новий матеріал подаю через евристичну бесіду, внаслідок якої діти самі встановлюють закономірності, роблять висновки та пропонують нові алгоритми. Намагаюсь підтримувати атмосферу співпраці, взаємодії та відкритості, комфортності та доброзичливості, щоб діти не боялися  висловлювати свою думку. Створюю ситуації успіху для учнів різних рівнів навчальних досягнень. Завдання підбираю за принципом від простого до складного. Надаю перевагу вправам, які вчать розмірковувати, гнучко підходити до вирішення проблем, знаходити нові оригінальні або різні варіанти рішень. Усну лічбу в 5-8 класах перевіряю у формі «математичного лото», такий вид роботи подобається учням, вони виконують його в мікрогрупах. 

       Надаю перевагу  вправам, які спрямовані не тільки на засвоєння математичного матеріалу, а й на розвиток і формування вмінь аналізувати, порівнювати, робити висновки та розуміти завдання у різних формулюваннях і контекстах.

       Використовую фронтальні, групові та індивідуальні форми роботи. Чергування видів діяльності дозволяє підтримувати увагу  учнів на достатньо високому рівні. Підвищується мотивація, активізується мисленнєва  робота. Результатом вважається не тільки отримана оцінка, а й можливість набуті знання використовувати в подальшій своїй навчальній діяльності.

         Також для підтримки інтересу до предмета і розвитку мислення учнів залучаю до участі в Інтернет-олімпіаді, а запропоновані завдання використовую на уроках.

Учні демонструють добрі результати та ефективно засвоюють навчальний матеріал, оскільки в них розвивається вміння аналізувати та оцінювати інформацію, здатність до узагальнення та систематизації, вміння порівнювати та абстрагуватися.



Немає коментарів:

Дописати коментар